Blog | Warehouse Management Blog - Consafe Logistics

Wat zijn Magazijnoperaties (Warehouse Operations)? - Consafe Logistics

Geschreven door Consafe Logistics | november 25, 2024

Net als mensen heeft elk item een reis. De boodschappen die we in de supermarkt kopen, de kleding die we bestellen via een online marktplaats, of de gordijnen die onze woonkamer sieren, zijn waarschijnlijk ooit in een magazijn opgeslagen. Dankzij miljoenen logistieke processen binnen die vier muren zijn ze voor ons beschikbaar gemaakt. Het is echt een magische wereld! In deze blog nemen we een kijkje achter de schermen om magazijnoperaties (warehouse operations) te definiëren, de belangrijkste functies ervan te bespreken en de beste praktijken te ontdekken om processen te optimaliseren.


Wat zijn magazijnoperaties (warehouse operations) eigenlijk?

Magazijnoperaties omvatten een reeks processen en procedures binnen een magazijn die ervoor zorgen dat goederen soepel het magazijn in- en uitstromen. Sinds de opkomst van e-commerce en de groeiende rol van magazijnen in de klantreis, zijn goed georganiseerde magazijnoperaties een essentiële bron van concurrentievoordeel geworden voor bedrijven in de toeleveringsketen. Inefficiënties kunnen daarentegen de klanttevredenheid aantasten en de winstgevendheid verminderen. Het beheer van magazijnoperaties moet zich daarom richten op het optimaliseren van processen.


Wat zijn de belangrijkste werkzaamheden binnen magazijnoperaties?

We kunnen de taken groeperen in zes hoofdcategorieën:

  • Ontvangst:

    Wanneer inkomende goederen worden ontvangen, gecontroleerd en gelabeld.

  • Opslagplaatsing:

    Het plaatsen van de ontvangen goederen in het opslaggebied.

  • Opslag:

    Taken die verband houden met het organiseren en beheren van het magazijnopslaggebied om ruimte- en procesefficiëntie te waarborgen.

  • Orderpicken:

    Automatisch of handmatig picken van orders, voor B2B-klanten of rechtstreeks naar de consument. 

  • Verpakken:

    Gepickte items worden veilig verpakt in dozen, met zo min mogelijk loze ruimte.

  • Verzending:

    Het overdragen van de verpakte dozen aan het transportbedrijf en ze administratief afmelden.


Hoe beheer je een magazijn?

Magazijnprocessen kunnen handmatig of geautomatiseerd zijn. Een voorbeeld van handmatige processen is het gebruik van een papieren picklijst om bestellingen te verwerken. Hetzelfde kan worden gedaan met automatisering, waarbij een handheld apparaat een magazijnmedewerker vertelt waar hij naartoe moet en welke taken hij moet uitvoeren.

Tegenwoordig werken de meeste magazijnen met een mix van handmatige en geautomatiseerde processen. De automatisering van magazijnoperaties groeit echter gestaag, omdat bedrijven hun snelheid en efficiëntie moeten verbeteren om te voldoen aan de klantvraag naar een grotere productvariëteit, kleinere verpakkingsformaten, snellere leveringen en gemakkelijke retouren.


Hoe optimaliseer je magazijnoperaties?

Er zijn twee belangrijke factoren die kosten veroorzaken in een magazijn: tijd en ruimte. Het optimaliseren van magazijnoperaties draait daarom om het verminderen van de kosten die aan deze factoren zijn verbonden, zonder in te leveren op kwaliteit, veiligheid of de leverervaring. Sterker nog, door de juiste dingen efficiënter te doen, kunnen we middelen vrijmaken voor toekomstige verbeteringen.

Om de juiste dingen te doen, hebben we echter de juiste informatie en tools nodig om alle processen binnen magazijnoperaties te optimaliseren en prioriteren. Een modern Warehouse Management System (WMS) is precies hiervoor ontworpen. Met behulp van Kunstmatige Intelligentie (AI) verzamelt, analyseert en past het informatie toe om de traceerbaarheid te verbeteren, de ruimte- en bewegingsbenutting te optimaliseren en fouten te verminderen.

Hier zijn 4 best practices voor magazijnoperaties, uitgevoerd met de hulp van een WMS:

  1. Ruimte optimaliseren:
    Door orderhistoriegegevens te analyseren met AI leert het WMS welke artikelen samen worden besteld en stelt het voor om deze artikelen naar een meer optimale picklocatie te verplaatsen. Bovendien kan het, op basis van koopgedrag van klanten, adviseren om artikelen die vaak samen worden gepickt dichtbij elkaar te plaatsen.

  2. Bewegingen optimaliseren:
    Door de volgende opdracht voor elke heftruck te kiezen op basis van nabijheid, kan het WMS met AI de beweging van goederen binnen magazijnoperaties optimaliseren. De rijtijd met lege heftrucks kan met maximaal 20% worden verminderd.

  3. Middelen optimaliseren:
    Veel pakketten bevatten onnodige lucht door het gebruik van de verkeerde doosgrootte. Dit veroorzaakt overbodig afval en transportemissies. Een AI-gebaseerd WMS kan de optimale doosgrootte berekenen voor elke zending, rekening houdend met niet alleen de afmetingen, maar ook de gerelateerde logistieke en materiaalkosten.

  4. Communicatie optimaliseren:
    Klanten willen hun bestellingen volgen. Een WMS is een bron van allerlei informatie die hiermee verband houdt. Door de software te integreren met je Transportation Management System (TMS) kun je klanten continue updates geven over hun pakketten en hen tevreden houden. Je kunt zelfs afleverbonnen personaliseren om je merk te versterken.